درباره وبلاگ


نجوم را بیاموزید ولی فقط برای شناخت بهتر خداوند ............
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 30
بازدید ماه : 389
بازدید کل : 103687
تعداد مطالب : 1119
تعداد نظرات : 22
تعداد آنلاین : 1

نگاهی به فراسوی آسمان




بنابه نظریه بیگ بنگ ، گسترش کائنات از یک انفجار آتشین آغاز شده و تا امروز ادامه یافته است و احتمال دارد این گسترش تا بینهایت ادامه داشته باشد. ولی ما یقینا می‌خواهیم بدانیم پیش از این انفجار اولیه وضع از چه قرار بوده است. اما برای فهمیدن این موضوع باید از دیوار زمان صفر عبور کنیم. نه تنها در عرصه فیزیک ، بلکه حتی در عرصه منطق نیز سختی های زیادی در این سیر وجود دارد.
ما نمی‌توانیم تاریخ کائنات را از زمان صفر آغاز کنیم ولی قادریم آن را از لحظه‌های بسیار کوتاه و غیر قابل تصور یعنی ۴۳- ^۱۰ ثانیه پس از بیگ بنگ ( ۱ ) آغاز کنیم. قوانین بنیادی فیزیک توانسته‌اند از امروز تا آن لحظه که کائنات بسیار بسیار کوچک ، داغ و غلیظ بوده ، استواری خود را حفظ کنند.




ادامه مطلب ...


دو شنبه 3 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

فیزیکدانان با کشیدن، از جای برکندن و از شکل انداختن اتم‌ها، به آن‌ها حدود جدید و عجیب و غریبی می‌بخشند.
یک روش برای از بین بردن اتم، شلیک کردن به آن با استفاده از قویترین تفنگ اشعه‌ی X این سیاره است. لیندا یونگ (Linda Young) در اکتبر سال 2009 زمانی که در حال تست لیزر جدید الکترون آزاد اشعه‌ی X در آزمایشگاه شتاب‌دهنده‌ی ملی در کالیفرنیا بود، سعی کرد تا این آزمایش را انجام دهد. یک پالس از این دستگاه 400 میلیون دلاری برابر با همه‌ی انرژی تابشی بود که در همان لحظه از خورشید به زمین می‌رسید، با این تفاوت که تنها در یک سانتی‌متر مربع متمرکز شده بود. یونگ می‌گوید: «این پالس هر چیزی را که در سر راهش قرار دهید، نابود خواهد کرد.»
زمانی که پالس لیزر به اتم‌های نئون در آن آزمایش برخورد کرد، آن‌ها را منفجر کرده و هر اتم ده الکترونی را در 100 فمتو‌ثانیه از جای برکند. اما شیوه‌ی این انهدام برای یونگ جالب‌ترین قسمت آن بود. پرتوهای X ابتدا الکترون‌های داخلی اتم را حذف کردند و الکترون‌های بیرونی را در سر جای خود باقی گذاردند. بنابراین برای لحظه‌ای کوتاه اتم‌های نئونی که در مسیر لیزر قرار داشتند، توخالی شدند.
این شکل نامتعارف نئون یکی از چندین نمونه‌ای است که توسط فیزیکدانانی که در از شکل انداختن اتم‌ها مصمم هستند، خلق شده است. برخی از این گروه‌ها اتم‌ها را به اندازه‌ی ذرات گرد‌‌و‌غبار درآورده‌اند. در مواردی پاد‌اتم از پادماده ایجاد شده است. برخی دیگر هسته‌های اتمی را با پروتون‌ها و نوترون‌ها در جهت تلاش برای ایجاد عناصر فوق‌سنگین جدیدی بارگذاری کرده‌اند. برخی از این آزمایش‌ها به منظور بررسی ساختار اتمی صورت می‌گیرد. در برخی دیگر از اتم‌ها به عنوان اولین گام در مدل‌سازی سیستم‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شود. همه‌ی اینها زاده‌ی انقلابی در نظریه‌ی اتمی است که توسط فیزیکدان دانمارکی، نیلز بور (Niels Bohr)، در صد سال پیش توسعه داده شد. اما بور به سختی قادر به تصور میزان پیشروی دانشمندان در تغییر شکل اتم‌ها بوده است.

اتم‌های توخالی

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 2 تير 1392برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

کاشف این محاسبه :  دکتر منصور حسب النبی فیزیکدان مصری

از زمان یونان باستان تا قرون وسطی ، سرعت نور نامحدود فرض می شد. ارسطو معتقد بود که نور آنا منتشر می شود.  در قرن ۱۱میلادی یک دانشمند عربی به نام ، الحسن ، اظهار کرد که نور در سرعت محدود سیر می کند.  در سال ۱۶۰۰ گالیله این سرعت را آزمایش کرد اما او تنها به این نکته بسنده کرد که سرعت نور فوق العاده بالاست. اما رومر (Romer) اولین کسی بود که در سال ۱۶۷۶ با مطالعه گرفتگی ماه های برجیس سرعت نور را اندازه گرفت. پژوهشگران متعددی بطور مستقیم سرعت انتشار نور را اندازه گرفته اند. دقیق ترین اندازه گیری سرعت نور که آنرا با حرف اختصاریC  در خلا نشان می دهند، با استفاده از لیزر (Laser) بوده که در سال ۱۹۷۲ بوسیله اوانسون (Evanson) و همکارن او در مؤسسه ملی استاندارد امریکا انجام شده و نتیجه آن ۲۹۹۷۹۲٫۴۵۶۹۲ متر بر ثانیه بود.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 4 آبان 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

ادینگتون ، این را نیز بخـوبی می دانستـه کـه:

     
                                                             نظر
یادت نره همسنگر
عزیز

 



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفر در رياضيات باطن هستي اعداد است و در مقوله رياضيات اعداد به‌صورت مثبت و منفي از صفر به‌وجود مي‌آيند و يا از بين مي‌روند؟

ناظري كه فقط يك طرف هستي را مي‌بيند، از طرف ديگر هستي بي‌خبر است. ناظري كه تنها اعداد مثبت را مي‌بيند، از وجود اعداد منفي بي‌خبر است. از منظر نگاه او اعداد منفي ناپديداند و يا هيچ انگاشته مي‌شوند. برعكس نظاري كه فقط اعداد منفي را مي‌بيند، از وجود اعداد مثبت بي‌خبر است و از ديد او اعداد مثبت ناپديدند و يا هيچ به حساب مي‌آيند. اما ناظري كه به‌جاي تمام ناظران متضاد هستي در نظر گرفته مي‌شود، يكتانگر است و از ديد او اعداد مثبت و منفي از صفر به‌وجود مي‌آيند و در يك روند قانونمند از بين مي‌روند، اين ناظر به‌عبارتي ناظر صفر هستي ناميده مي‌شود.



ادامه مطلب ...


یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

تئوری ریسمان

 
در این مقاله در رابطه با یکی از تئوری های مهم فیزیک صحبت می کنیم .
ما اطلاعاتی از تئوری های ذره ای داریم می دانیم که دانشمندان ذرات بنیادی را ساختار طبیعت و کیهان در نظر می گیرند در جایی که هم نیرو و هم ماده از ذرات بنیادی به نام بوزون و فرمیون ساخته می شوند.

 

به ادامه مطلب برویدتا کاملا با نظریه ی ریسمان اشنا شوید



ادامه مطلب ...


شنبه 25 شهريور 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

شواهد جدید در مورد این که یک ذره زیراتمی در یک شیوه خاص بیش از آنچه که باید دچار تجزیه شده، می‌تواند نظریه حاکم فیزیک ذرات را دچار نقصان کند.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این نظریه که مدل استاندارد نام دارد، بهترین راهنمای دانشمندان برای توضیح ذرات ریز ماده سازنده جهان است اما بسیاری از فیزیکدانان نسبت به بروز شکاف هایی در آن با تردید مواجه شده‌اند و بر این باورند شاید مشکلات دیگری نیز در این اصل محکم وجود داشته باشد.



ادامه مطلب ...


دو شنبه 19 تير 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

يك كيهان‌شناس روسي با وجود آگاهي از نيروي تخريب‌گر و شرايط غير قابل سكونت ابرسياه‌چاله‌ها، مدعي امكان وجود شرايط حيات براي انسان در اين محيط‌هاي سخت فضايي شده‌ است.

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 9 فروردين 1391برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

 

جایزه 100 هزار دلاری برای رد یک نظریه فیزیکیدانشمند MIT رقابتی با جایزه 100 هزار دلاری را راه اندازی کرده است تا از منتقدان نظریه رایانش کوانتومی بخواهد امکان ناپذیر بودن نظریه "رایانش کوانتومی مقیاس پذیر" را به اثبات برسانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، "اسکات آرونسون" دانشمند علوم رایانش کوانتومی در MIT رقابتی را برای تمامی انکار کننده های رایانش کوانتومی ارائه کرده است، تنها کافی است فردی ثابت کند که "رایانش کوانتومی مقیاس پذیر" در جهان فیزیکی غیر ممکن است، در این صورت آرونسون جایزه نقدی برابر 100 هزار دلار را به برنده اهدا خواهد کرد.



ادامه مطلب ...


پنج شنبه 20 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

طبق نظریه ی هندسه ی کروی اگر خط مستقیم را تا بی نهایت ادامه دهیم نهایتا به نقطه ی آغاز برخواهد گشت وعالم ما در 50 میلیارد سال دیگر به نقطه ی آغاز خود می رسد به عقیده ی پرفسور مبشر اگر تلسکوپی بسازیم که نگاه فراتر از 15 میلیاردسال{مهبانگ}را داشته باشد به یک سد برخورد خواهیم کرد وچیزی نخواهیم دید چون چیزی وجود نخواهد داشت.

ولی اگر جهان به نقطه ی آغازین خود باز می گردد احتمال این که قبل از مهبانگ هم جهانی با اشکال امروزی وجود داشته دور از ذهن نخواهد بود وطبق نظریه ی هندسه ی کروی به نقطه ی آغاز باز گشته ودوباره مهبانگ و در یک سیکل منظم تکرار می شود،چون طبق نظریه ی پایستگی، انرژی ازبین نمی رود بلکه فقط نوع و صورت آن تغیر می کند پس طی هر دوره مهبانگ جهان به همان میزان اولیه انرژی داشته ومهبانگ باهمان انرژی رخ داده است.

آیا جهان های قبل وبعد از ما با همین شکل کنونی شکل گرفته ومی گیرد؟

آیا سرنوشت بشر این است که در یک سیکل ناخواسته گرفتار گردد و رشد کند،پیشرفت کندوازبین برود ودوباره از صفر شروع کند؟

دلیل آن شاید به وجود آمدن ابر سیاه چاله ای باشد که نه تنها نور بلکه کهکشان هایی را که در طی چندین میلیارد سال پس از مهبانگ کنونی در حال انبساط و دور شدن هستند را بسوی خود بکشد و در این حالت ما به هیچ صورتی قادر به دیدن جهان های قبل از مهبانگ کنونی نخواهیم بود.



دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : احسان

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد